موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

03 آذر 1403 شنبه

به‌منظور بررسی و رصد عوامل خطری که سلامتی کودکان را تهدید می‌کند، سازمان جهانی بهداشت نظام مراقبت سلامت دانش‌آموزان را تحت عنوان Global School student Health Survey (GSHS) تدوین کرده است. GSHS یک پیمایش school-based است که نسبتاً کم‌هزینه است و عمدتاً در بین دانش‌آموزان 13 تا 17 ساله انجام می‌شود. هدف از GSHS ارائه اطلاعات دقیق در مورد رفتارهای بهداشتی و عوامل محافظتی در میان دانش‌آموزان است. این مدل بررسی رفتاری توسط سازمان جهانی بهداشت با همکاری سازمان ملل متحد، یونیسف، یونسکو، UNAIDS و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها بنیان گذاشته شده است و به‌عنوان ابزاری برای بررسی جهانی وضعیت و روند تغییر رفتارهای سلامت و عوامل حفاظت کننده در سنین نوجوانی در سطح بین‌المللی توصیه و ترویج می‌شود. جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مطالعاتی را در قالب برنامه نظام مراقبت دانش‌آموزان تحت عنوان برنامه کاسپین (Childhood & Adolescence Surveillance and PreventIon of Adult Non-communicable disease) به مورد اجرا درآورده است. این برنامه توسط اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و حمایت سازمان جهانی بهداشت و یونیسف از سال 1383 هر دو سال یک‌بار اجرا شده است. تاکنون 5 مرحله پیمایش کاسپین در ایران به اجرا درآمده است.

  • تاریخ انتشار : 1397/08/28 - 07:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

پیمایش کاسپین 1383 (اطلاعات کلی)

این پیمایش در طی سال‌های 1382-1383 در مناطق شهری و روستایی و مراکز شهرستان‌ها در 23 استان در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. این مطالعه به‌صورت مقطعی و به‌عنوان فاز اول طرح ملی نظام مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر یا مطالعه کاسپین با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت سازمان جهانی بهداشت به اجرا درآمد. این مطالعه در 23 استان (از 28 استان) و بر روی دانش‌آموزان 6 تا 18 ساله انجام شد. حجم نمونه موردمحاسبه 150 نمونه در هر جنس (دختر و پسر) و در هر مقطع تحصیلی (ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان) مجموعاً 900 نفر در نظر گرفته شد و با لحاظ 10 درصد ریزش و خروج از مطالعه مجموعاً 1000 نفـر در هر استان در نظر گرفته شد. برای نمونـه‌گیـری از یـک مدل تصادفی چندمرحله‌ای خوشـه‌ای با خوشه‌های نابرابر استفاده شد. مدارس با توجه به نوع منطقه (شهری یا روستایی) و ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی مناطق تحت پوشش و همچنین با در نظر گرفتن proportion of the different types of schools (public or private) برای جلوگیری از Socioeconomic Bias طبقه‌بندی شدند. نمونـه‌گیـری در هر خوشه با توجه به مقطع تحصیلی و نسبت مدارس دولتی و خصوصی تحت پوشش انجام شد. در مجموع ۲۱۱۱۱ دانش‌آموز (با نرخ مشارکت 96 درصد) در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند که ۵۱.۴ درصد آنان دختر و ۴۸.۶ درصد آنان پسر بودند.

  • گروه خبری : کاسپین
  • کد خبر : 268234
کلمات کلیدی
مونا ابراهیم زاده
تهیه کننده:

مونا ابراهیم زاده

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه