موسسه ملی تحقیقات سلامت

موسسه ملی تحقیقات سلامت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

03 آذر 1403 شنبه

به‌منظور بررسی و رصد عوامل خطری که سلامتی کودکان را تهدید می‌کند، سازمان جهانی بهداشت نظام مراقبت سلامت دانش‌آموزان را تحت عنوان Global School student Health Survey (GSHS) تدوین کرده است. GSHS یک پیمایش school-based است که نسبتاً کم‌هزینه است و عمدتاً در بین دانش‌آموزان 13 تا 17 ساله انجام می‌شود. هدف از GSHS ارائه اطلاعات دقیق در مورد رفتارهای بهداشتی و عوامل محافظتی در میان دانش‌آموزان است. این مدل بررسی رفتاری توسط سازمان جهانی بهداشت با همکاری سازمان ملل متحد، یونیسف، یونسکو، UNAIDS و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها بنیان گذاشته شده است و به‌عنوان ابزاری برای بررسی جهانی وضعیت و روند تغییر رفتارهای سلامت و عوامل حفاظت کننده در سنین نوجوانی در سطح بین‌المللی توصیه و ترویج می‌شود. جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مطالعاتی را در قالب برنامه نظام مراقبت دانش‌آموزان تحت عنوان برنامه کاسپین (Childhood & Adolescence Surveillance and PreventIon of Adult Non-communicable disease) به مورد اجرا درآورده است. این برنامه توسط اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و حمایت سازمان جهانی بهداشت و یونیسف از سال 1383 هر دو سال یک‌بار اجرا شده است. تاکنون 5 مرحله پیمایش کاسپین در ایران به اجرا درآمده است.

  • تاریخ انتشار : 1397/08/28 - 08:02
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 18
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

پیمایش کاسپین 1391 (اطلاعات کلی)

این پیمایش در طی سال‌های 1391-1390 در مناطق شهری و روستایی از مراکز شهرستان‌ها در 31 استان اجرا شد. در این مطالعه دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مقاطع سه‌گانه ابتدائی، راهنمایی و متوسطه در مناطق شهری و روستایی استان‌های سراسر کشور مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعه بر روی دانش‌آموزان 6 تا 18 سال انجام شد. واحد آماری مورد بررسی شامل دانش‌آموز شاغل به تحصیل در زمان انجام پرسشگری به همراه خانواده‌ای بود که در آن زندگی می‌کند. دانش‌آموزان ایرانی ساکن در مناطق شهری و روستایی استان‌های سراسر کشور به شرط داشتن شناسنامه ایرانی وارد مطالعه شدند و دانش‌آموزان خارجی و تابعه سایر کشورها حتی در صورت داشتن مجوز اقامت و یا گویش به زبان فارسی وارد مطالعه نشدند. نمونه‌گیری از نوع چندمرحله‌ای با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری خوشه‌ای و طبقه‌ای بود. نمونه‌گیری طبقه‌ای در داخل هر استان و برحسب محل سکونت دانش‌آموز (شهر و روستا) و مقطع تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) به شیوه متناسب با اندازه (Proportional to size) با نسبت جنسی برابر انجام شد. نحوه رسیدن به نمونه موردنظر و انتخاب نمونه‌ها با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای در سطح هر استان و با اندازه خوشه‌های برابر صورت گرفت. خوشه‌ها در سطح مدارس تعیین گردید. اندازه هر خوشه 10 نفر برآورد شد یعنی باید در هر خوشه تعداد 10 واحد آماری (شامل 10 دانش‌آموز و والدین او) قرار بگیرد. حجم نمونه محاسبه‌شده برای این مطالعه 480 نفر در هر استان بود؛ یعنی 48 خوشه 10 نفری در هر یک از استان‌های کشور و در مجموع با توجه به انجام مطالعه در 31 استان، 14880 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که نهایتاً داده‌های مربوط به 13486 نفر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

  • گروه خبری : کاسپین
  • کد خبر : 268239
کلمات کلیدی
مونا ابراهیم زاده
تهیه کننده:

مونا ابراهیم زاده

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه